مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

بررسی دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مختلف دنیا

بررسی دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مختلف دنیا نشان می‌دهد که در بسیاری از آنها بویژه آمریکا و کانادا، مراکزی تحت عنوان خدمات شغلی یا کاریابی وجود دارد که همانند پلی ارتباطی میان دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان عمل نموده و ارتباط میان دانشگاه و بازارکار در این رشته تحصیلی را برقرار می‌نمایند. در این مطلب به تعدادی از این مراکز و خدمات قابل ارائه توسط آنها اشاره شده است.

1- دانشکده علوم کشاورزی و زندگی دانشگاه مدیسون  آمریکا:   

مرکز خدمات شغلی این دانشکده با نام اختصاری (CALS)، بعنوان پلی ارتباطی میان فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان عمل کرده و به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند که به جستجوی شغل مناسب و نیز توسعه شغلی خود بپردازند. بنیان‌گذاران این مرکز معتقدند که کلیه دانشجویان به هدایت شغلی نیاز دارند و باید مفهوم جستجوی شغلی فعال و نحوه مصاحبه با کارفرما در زمینه مشاغل مورد علاقه‌شان به آنها آموزش داده شود. این مرکز، خدمات خود را برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان انجام می‌دهد.

1-1- خدمات شغلی ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

منابع موجود در این مرکز و خدماتی که توسط آن ارائه می‌گردد، این امکان را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌دهد که بتوانند مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی یا سایر مشاغل مورد علاقه خود را یافته و به آنان کمک می‌کند که ارزشها، علایق و مهارتهای خود را بشناسند.

این مرکز آموزشهای مختلفی از جمله: رزومه نویسی، نحوه نگارش نامه‌های استخدامی و چگونگی مصاحبه شغلی را به مخاطبین خود ارائه داده و به آنها کمک می‌کند که بتوانند دوره‌های کارورزی مورد نظر خود را بیابند. به طور کلی خدمات این مرکز را می‌توان در قالب موارد زیر خلاصه نمود:

1-1- 1- ارائه اطلاعات بیش از صدها شرکت و مؤسسه به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

1-1-2-  ارائه فهرست مشاغل موجود در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و سراسر کشور

1-1-3-  نگهداری اطلاعات شغلی هر دانشجو یا فارغ‌التحصیل در سیستم آن-لاین رزومه‌ها

1-1-4-  آموزش مهارتهای کسب و کار

با توجه به اینکه دارا بودن تجربه تخصصی و عملی، مهارتهای ارتباطی و قدرت تصمیم‌گیری از مهمترین عواملی هستند که کارفرمایان در استخدام یک فرد جدید به آن توجه دارند، این مرکز می‌کوشد تا با تدوین دوره‌های کارورزی، دانشجویان را برای شغل مورد ‌نظرشان آماده سازد. این دوره‌ها با توجه به نیازهای دانشجویان در دانشکده و به دو صورت پاره وقت و تمام وقت برگزار می‌گردد.

1-1-5-  معرفی دوره‌های کارورزی بین‌المللی

این مرکز به دانشجویانی که علاقمند به کسب تجربه‌های بین‌المللی هستند، سایت www.goingglobal.comرا معرفی می‌نماید. در این سایت اطلاعات روزآمد مربوط به 10.000 منبع برای یافتن شغل مناسب وجود دارد. همچنین اطلاعاتی در مورد مجوزهای کاری، مقررات مربوط به ویزا، هزینه اقامت، اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد، فرهنگ مردم، راهنمای رزومه‌نویسی و مصاحبه از طریق آن قابل دستیابی است که این مرکز امکان برقراری ارتباط رایگان با این سایت را در اختیار مراجعان خود قرار می‌دهد.

1-1-6-  برگزاری نمایشگاههای شغلی:

این مرکز، همه ساله دو نمایشگاه شغلی برگزار می‌کند. اولی در پاییز و دومی در بهار. در این نمایشگاهها افراد جویای کار می‌توانند با نمایندگان کسب و کارهای مختلف، صنعت، دولت و نهادهای اجتماعی که در رابطه با کارورزی و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار نمایند.

1-1-7-  برگزاری کارگاههای آموزشی:

در هر ترم، کارگاههای آموزشی متنوعی نیز برای دانشجویان برگزار می‌شود که عبارتند از:

- رزومه نویسی

- نوشتن نامه‌های استخدامی

- نحوه مصاحبه شغلی

- جستجوی شغلی

- چگونگی شبکه‌سازی در نمایشگاههای شغلی

- اهمیت کارورزی

 این کارگاههای آموزشی به دانشجویان کمک می‌کند که هنگام ملاقات با نمایندگان شرکتهای مختلف در نمایشگاه شغلی، موفق عمل کنند.

1-1-8-  ارائه آمار مربوط به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و حدود حقوق و دستمزد آنها جهت اطلاع جویندگان کار

1-2- خدمات شغلی ویژه کارفرمایان

1-2-1- انجام مصاحبه شغلی در محوطه دانشگاه: 

     این مرکز به کارفرمایان امکان می‌دهد که بتوانند با ثبت‌نام قبلی و زمان‌بندی خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است (یک روز کامل یا نصف روز)، به دانشگاه آمده و با افراد جویای کار مصاحبه نمایند. در این حالت، برای مصاحبه دو گزینه محتمل است:

- کارفرما و کارجو برای اولین بار و بدون وجود پیش زمینه ذهنی با یکدیگر ملاقات می‌کنند

- کارفرما قبلاً رزومه افراد را مطالعه کرده و تنها با افرادی که از میان آنها برگزیده، مصاحبه می‌نماید

1-2-2- برگزاری نمایشگاههای شغلی در محوطه دانشگاه:

برگزاری اینگونه نمایشگاهها یک فرصت بی‌نظیر برای کارفرمایان فراهم می‌کند تا بتوانند مستقیماً با دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که در جستجوی گذراندن دوره کارورزی مناسب یا شغل تمام وقت هستند، ملاقات داشته باشند.

از دیگر خدمات این مرکز این است که کارفرمایان و دانشجویان می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی این مرکز ثبت‌نام نموده، با همدیگر ارتباط برقرار کنند و به تقویم زمانبندی فعالیتهای مرکز نیز دسترسی داشته باشند (رمز عبور و شناسه کاربری باید از مرکز دریافت گردد).

منبع : http://www.jobportal.ir

2- دانشکده کشاورزی، غذا و منابع طبیعی دانشگاه میسوری کلمبیا

مرکز خدمات شغلی این دانشکده با نام اختصاری (CAFNR)، فرآیند جستجو و توسعه شغلی را فرایندی مادام‌العمر دانسته و به دانشجویان توصیه می‌کند که جهت دستیابی به اهداف شغلی خود در آینده، همواره آن را مد نظر داشته باشند. هدف اصلی این مرکز این است که رابطه متقابل ارزشمندی را بین کارفرمایان و فارغ‌التحصیلان برقرار نماید. این مرکز می‌کوشد با ارائه خدمات مناسب، مهارتهای خود‌شناسی را در افراد تقویت کرده و اطلاعات بازار کار را در اختیار آنها بگذارد. همچنین بتواند فرصتی را جهت ارائه آموزشهای عملی ایجاد کرده و دانشجویان را با گزینه‌های شغلی مناسب مرتبط نماید. این مرکز بخش عمده فعالیت خود را از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی شغلی آن-لاین انجام می‌دهد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی به گونه‌ای طراحی گردیده که دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، کارفرمایان و مربیان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. با ورود به این پایگاه می‌توان به مطالب مختلفی در زمینه برنامه‌ریزی شغلی، هدایت شغلی، تستهای خودشناسی (اعم از سنجش مهارتها، سنجش علایق و اولویت‌گذاری ارزشها) دسترسی پیدا کرد. کارفرمایان می‌توانند در این پایگاه ثبت‌نام کرده، نوع کار خود را (اعم از تمام وقت، پاره‌وقت و فصلی) مشخص نمایند، از تقویم زمان‌بندی مصاحبه در محوطه دانشگاه مطلع شوند، رزومه فارغ‌التحصیلان واجد شرایط را مشاهده نموده و در نمایشگاههای شغلی ثبت‌نام نمایند.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نیز می‌توانند نوع کار مورد تقاضای خود را مشخص کرده و برای شرکت در مصاحبه در محوطه دانشگاه ثبت‌نام نمایند. همچنین می‌توانند به کتابچه راهنمای کارفرمایان مراجعه کرده و از عناوین و زمان کارگاههای شغلی و نمایشگاههای شغلی مطلع شوند.

3-  دانشگاه کشاورزی نوآ- اسکاتیا کانادا    

مرکز خدمات شغلی این دانشگاه، در زمینه جستجوی شغلی، برنامه‌ریزی شغلی و توسعه شغلی فعالیت نموده و خدمات خود را به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان ارائه می‌دهد. این مرکز می‌کوشد که خدمات خود را به نحو شایسته‌ای به متقاضیان ارائه دهد. بخش اعظم این فعالیتها از طریق شبکه اطلاع‌رسانی شغلی آن-لاین انجام می‌شود:

3-1- خدمات شغلی ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

3-1-1- ارائه فهرست مشاغل تمام وقت، پاره وقت، فصلی، کارورزی (اعم از مشاغل مورد نیاز خود دانشگاه و مراکز دیگر)

    به طور ‌کلی فرایند استخدام از طریق این مرکز به این ترتیب است که متقاضیان پس از مشاهده آگهی استخدام، نامه استخدامی و رزومه خود را به مرکز خدمات شغلی دانشگاه ارسال می‌کنند و مدارک مذکور از طریق این مرکز برای کارفرمایان ارسال می‌گردد. کارفرمایان مدارک را بررسی کرده و لیست افرادی را که تمایل دارند مورد مصاحبه قرار دهند، تهیه نموده و به مرکز اعلام می‌کنند. این مرکز با دانشجویان منتخب تماس می‌گیرد و زمان و مکان مصاحبه را اطلاع می‌دهد. بخش اعظم ارتباطات از طریق پست الکترونیکی انجام می‌شود.

3-1-2- آموزش نحوه جستجوی شغلی مؤثر، رزومه نویسی، نگارش نامه استخدامی و چگونگی مصاحبه شغلی

    جهت جستجوی شغلی مؤثر، به افراد توصیه می‌شود که ابتدا در میان دوستان، آشنایان، خویشاوندان، اساتید و مراکز کاریابی نزدیک محل زندگی خود جستجو را آغاز نمایند. سپس از اینترنت کمک گرفته و منابع مختلف جهت دستیابی به اطلاعات بازار کار را مورد بررسی قرار دهند. به این ترتیب افراد می‌توانند به فرصتهای شغلی موجود و ماهیت مشاغل دسترسی پیدا نمایند.

    در مورد رزومه نویسی به افراد توصیه می‌گردد که رزومه خود را ساده، روان و کامل بنویسند. در نگارش رزومه از یک نوع خط استفاده کرده و بین پاراگرافها فاصله زیادی نگذارند. از کاغذ سفید استفاده کرده و بعد از تکمیل رزومه خود، آنرا به یک دوست، آشنا یا استاد نشان دهند تا آنرا باز‌خوانی کرده و اشکالات موجود را رفع نماید.

    نامه استخدامی باید شامل 4 بخش باشد: معرفی، بیان ارتباط میان تجربیات و مهارتهای فردی با شغل مورد نظر، توضیح نحوه آشنایی با شرکت یا مؤسسه و خاتمه.

    برای مصاحبه، به افراد توصیه می‌گردد که پیش از انجام مصاحبه، به منظور آشنایی بیشتر بازدیدی از محل مورد نظر بعمل آورده و در مورد شرکت یا مؤسسه مورد نظر اطلاعات بیشتری کسب نمایند همچنین پرسشهای احتمالی را در نظر گرفته، مطالبی را که قصد بیان کردن دارند مرور کرده و از دیگران هم نظرخواهی کنند.

3-1-3- توصیه‌های ویژه به دانشجویان رشته‌های کشاورزی

    از آنجا که کشاورزی ابعاد گسترده‌ای دارد، گزینه‌های شغلی متعددی پیش ‌روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد. با توجه به اینکه مشاغل کشاورزی دنیای امروز بسیار متنوع بوده و کشاورزی در حال تکامل به سمت یک صنعت مدرن و نوآورانه می‌باشد، این مرکز به دانشجویان رشته کشاورزی توصیه می‌کند که همواره درصدد شناسایی فرصتهای جدید کسب و کار باشند. برخی از مشاغل و زمینه‌های فعالیت ویژه کشاورزی معرفی شده توسط این مرکز عبارتند از: مدیریت مزرعه، مدیریت تولید، کشت هیدروپونیک، نمایندگی فروش مواد‌غذایی، تکنسین ماشین‌آلات کشاورزی، مدیریت ضایعات کشاورزی، دفاتر اطلاعات کشاورزی، کنترل کیفیت شیر و مواد لبنی، مدیریت فضای سبز، اجرای پروژه‌های بین‌المللی توسعه و...

3-2- خدمات شغلی ویژه کارفرمایان

1- تهیه فهرستی از مشاغل مورد نیاز کارفرمایان

2- جمع‌آوری رزومه متقاضیان و ارائه آنها به کارفرمایان

3- تعیین زمان مصاحبه در محوطه دانشگاه

4- کمک به سنجش و انتخاب افراد هنگام مصاحبه

5- تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز مصاحبه

6- ارسال نامه تشکرآمیز برای افراد موفق و ناموفق پس از مصاحبه

7- جستجوی افراد توانمند با مهارتهای مورد نیاز کارفرمایان

4- دانشکده کشاورزی رویال انگلستان

این دانشکده که قدیمی‌ترین دانشکده انگلیسی زبان جهان می‌باشد، در سال 1840 تأسیس شده است. این دانشکده بعلت سطح بالای کیفی آموزشها و دوره‌های کارورزی که برگزار می‌نماید، در سراسر جهان شناخته شده است. این دانشکده با ارائه آموزشهای مورد‌نیاز در زمینه مدیریت کسب و کار، مدیریت مزارع کشاورزی، صنایع غذایی، علوم زمین، توسعه روستایی و... از سراسر جهان دانشجو می‌پذیرد و بهترین مدیران کشاورزی و مشاورین صنایع غذایی را تربیت می‌کند.

"مرکز مهارتهای روستایی" این دانشکده، آموزشهای مختلفی را در تمام سطوح ارائه می‌دهد از جمله: نجاری، آهنگری، علف‌زنی، تعمیر ماشین‌آلات کشاورزی، محصولات زراعی و آفت‌کشها، مبارزه با علفهای هرز، کار با جرثقیل و تراکتور، جوشکاری، کمکهای اولیه، حصارکشی و....

 این آموزشها به دو منظور ارائه می‌شود: پر کردن اوقات فراغت افراد و بهبود کسب و کار (آموزشهایی در زمینه مهارتهای جدید مورد نیاز در کسب و کار، افزایش بهره‌وری، سازگاری با تغییرات نوین کسب و کار و...).

"مرکز توسعه کسب و کار" این دانشکده، یک مرکز تبلیغاتی دانشگاهی برای افراد، شرکتها، سازمانهای مختلف و بخشهای دولتی است. اقدامات این مرکز عبارتند از:

توسعه برنامه‌های آموزشی تخصصی مورد نیاز افراد، ارائه آموزشهای کاربردی و حرفه‌ای از طریق مرکز مهارتهای روستایی، هماهنگی میان تحقیقات دانشگاهی و نیازهای واقعی جامعه.

5- دانشکده کشاورزی- جنگلداری و اقتصاد خانگی دانشگاه آلبرتا کانادا

مرکز خدمات شغلی و کاریابی این دانشکده از ساعت 8 صبح تا 4 بعد‌ از ظهر پاسخگوی مراجعین می‌باشد. از طریق پایگاه اطلاعات شغلی آن-لاین این مرکز، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به اطلاعات مربوط به کارفرمایان، نحوه رزومه نویسی و اطلاعیه‌های شغلی دسترسی پیدا کرده و همچنین به سایتهای مختلفی در رابطه با مشاغل مرتبط با رشته‌های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی، محیط زیست، توسعه منابع انسانی، جنگلداری و... مرتبط شوند.

6- دانشکده کشاورزی دانشگاه ساسکاچوان کانادا

مرکز خدمات شغلی و اشتغال این دانشکده (SECC)، خدمات گسترده‌ای را بصورت آن-لاین در اختیار دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان می‌گذارد. از طریق این مرکز افراد می‌توانند در زمینه‌های ذیل اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند:

4-1-  جستجوی شغلی مؤثر

- آموزش خود‌شناسی: سنجش علایق، مهارتها، ارزشها، توانمندیها، توصیف اهداف شغلی و...

 - آموزش مدیریت جستجوی شغلی، تحلیل روند تغییرات بازار کار

4-2-  هدایت شغلی: نحوه ارزیابی گزینه‌های شغلی موجود، تصمیم‌گیری و اقدام.

4-3-  شبکه‌سازی: توصیف و اولویت‌بندی اهداف شغلی، بهره‌گیری از فرصتها، شبکه‌سازی با کارفرمایان و...

4-4-  آموزش مهارتهای استخدامی: چگونگی رزومه نویسی، افزایش مهارتهای مصاحبه و...

4-5-  توسعه شغلی: بازسازی شغلی، مکان‌یابی مجدد، کناره‌گیری از شغل، توسعه شغلی پیشرفته

به طور کلی خدمات شغلی که این مرکز برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان انجام می‌دهد عبارت است از:

- درج اطلاعیه‌های شغلی: دسترسی افراد به آگهی‌های استخدامی به صورت آن-لاین

- برگزاری کارگاههای شغلی: دسترسی به عناوین کارگاهها، زمان برگزاری، مدرس، نحوه شرکت و ... به صورت آن-لاین

- مشاوره شغلی: دسترسی افراد به عناوین جلسات مشاوره و زمان برگزاری به صورت آن-لاین

   لازم به ذکر است که هدف از انجام مشاوره شغلی در این مرکز، کمک به تصمیم‌گیری مؤثر شغلی، رفع سردرگمی‌ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در مورد گزینه‌های شغلی موجود، شیوه‌های دستیابی به اهداف شغلی، موفقیت شغلی و...) می‌باشد. 

- برگزاری سخنرانی‌های کوتاه: در مورد مهارتهای استخدامی از جمله رزومه ‌نویسی

- برگزاری دوره‌های کارورزی:دوره‌های کارورزی بدین منظور برگزار می‌شود که دانشجویان کشاورزی بتوانند همگام با آموزشهای تئوری، توانمندیهای عملی خود را نیز افزایش دهند

- کتابخانه آن-لاین اشتغال: افراد می‌توانند به صورت آن-لاین به لیست کتابها و مقالات موجود در زمینه اشتغال، نویسنده و انتشارات آن دسترسی پیدا نمایند.

- برگزاری نمایشگاههای شغلی: هدف از برگزاری این نمایشگاهها که در محوطه دانشگاه انجام می‌شود، رو در رو قرار گرفتن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با صاحبان کسب و کارهای کشاورزی، شرکتها و مؤسسات فعال در بخش کشاورزی می‌باشد

- انجام مصاحبه‌های شغلی: این مصاحبه‌ها اغلب در محوطه دانشگاه انجام می‌شود

     از دیگر خدمات این مرکز این است که کارفرمایان می‌توانند از طریق آن به رزومه دانشجویان و شرایط کاری آنها (اعم از: تمام وقت، نیمه وقت، فصلی و...) و زمان برگزاری مصاحبه‌ها دسترسی پیدا کنند.

 
5- دانشگاه کشاورزی و تکنولوژی جاویند بالاپانت هند

این دانشگاه، اولین دانشگاه کشاورزی بود که یک مرکز تخصصی برای کارآموزی و کاریابی دانشجویان ایجاد کرد تا دانشجویان بتوانند به شغل مورد علاقه خود دست پیدا کنند. به طور متوسط سالیانه 400 دانشجوی لیسانس و 150 دانشجوی فوق لیسانس در 133 رشته از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. این دانشجویان به گونه‌ای آموزش دیده‌اند که برای مشاغل متعددی از جمله: کار در گروههای مختلف توسعه، مؤسسات دانشگاهی، بانکهای سراسر کشور، صنایع و بخشهای تعاونی آمادگی دارند. هدف عمده این مرکز این است که از یک طرف اطلاعات شغلی روزآمدی را برای دانشجویان ارائه داده و از طرف دیگر مقدمات مربوط به مصاحبه با کارفرمایان را در محوطه دانشگاه فراهم نمایند تا آنها بتوانند به شغل مورد علاقه خود دست یابند.

6- دانشگاه کشاورزی و تکنولوژی چاندرا شکار هند

مرکز کاریابی این دانشگاه، آموزشهای تخصصی در زمینه علوم کشاورزی را ارائه می‌دهد. این مرکز 2 نوع فعالیت را انجام می‌دهد: آموزش مهارتهای لازم و مورد نیاز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و یافتن شغل مناسب برای آنها. این مرکز با مؤسسات، سازمانها و شرکتهای مختلف مرتبط با کشاورزی (اعم از دولتی و خصوصی) ارتباط برقرار می‌کند و با برگزاری مصاحبه‌های شغلی در محوطه دانشگاه فرصتهای شغلی را در اختیار دانش‌آموختگان خود قرار می‌دهد.

7- دانشکده کشاورزی دانشگاه وسترن استرالیا

    مرکز کاریابی این دانشکده‌ بصورت آن-لاین اطلاعیه‌های شغلی را در اختیار افراد قرار می‌‌دهد. با مراجعه به سایت این مرکز می‌توان به وب سایت شرکتها، مؤسسات و مراکز مختلف در زمینه کشاورزی مرتبط شد و اطلاعیه‌های شغلی موجود را مشاهده نمود. 

همانگونه که ملاحظه گردید در اکثر دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی جهان مراکز خدمات شغلی مانند پلی ارتباطی میان دانشگاه و بازارکار عمل نموده و همچنین وظیفه مشاوره و هدایت شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود را بعهده دارند تا با توجه به اهمیت کشاورزی در اقتصاد کشورها و تنوع بالقوه موجود در مشاغل کشاورزی، افراد بتوانند زندگی شغلی صحیحی را برای خود انتخاب کرده و جامعه را نیز از منافع آن برخوردار نمایند.

با توجه به وجود معضل بیکاری قابل توجه در میان دانش‌آموختگان کشاورزی در کشور ما جا دارد که به این مقوله توجه ویژه‌ای نشان داده شده و در دانشگاههای ما نیز چنین مراکزی تعبیه گردد
نظرات 1 + ارسال نظر
عرفان سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:16

سلام دوست عزیز یکم در مورد شهر ها هم بزار مثلا شهر دانشگاه مدیسون و شرایط آبوهواییش ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد