مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

دانشگاه واخنینگن

دانشگاه واخنینگن

دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن یکی از دانشگاه‌های کشور هلند است.

تاریخچه

سابقه‌ تدریس علوم کشاورزی در شهر واخنینگن هلند به سال ۱۸۷۶ میلادی بر‌می‌گردد و دانشگاه واخنینگن در سال ۱۹۱۸ (۱۲۹۷هجری شمسی) تاسیس گردیده‌است. این دانشگاه قریب یک قرن مهم‌ترین مرکز آموزشی-تحقیقاتی در زمینه علوم گیاهی، علوم دامی، علوم زیست محیطی ومدیریت منابع طبیعی، تکنولوژی کشاورزی و علوم اجتماعی بوده‌است. این دانشگاه در چند دهه معدود مراکز پیشرو در حیطه علوم زیستی و مدیریت منابه طبیعی در سطح جهان مطرح گردیده است. دانشگاه واخنینگن در کنار ارتباطات وسیع بین‌المللی، نقش مهمی را در هر دو زمینه آموزش و تحقیق در جامعه هلند بر عهده دارد.ٔ ٔ اخیر به عنوان یکی ازٔٔمعدود مراکز پیشرو در حیطهٔ علوم زیستی و مدیریت منابه طبیعی در سطح جهان مطرح گردیده است. دانشگاه واخنینگن در کنار ارتباطات وسیع بین‌المللی، نقش مهمی را در هر دو زمینهٔ آموزش و تحقیق در جامعهٔ هلند بر عهده دارد.

ٔ

اهداف

مرکز تحقیقاتی دانشگاهی واخنینگن یگانه مرکزی در کشور هلند است که تحقیقات بنیادی و استراتژیک را با آموزش درسطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی درآمیخته‌است. این زیربنای گسترده کشور هلند را قادر می‌سازد که نیاز فوری خود را در زمینه تخصصهای مربوط به کشاورزی، صنایع غذائی و مدیریت منابع طبیعی برطرف سازد. مرکز دانشگاهی تحقیقاتی واخنینگن رو هدف عمده را همواره مد نظر داشته و دارد: غذا و محیط زیست. حیطه فعالیت مرکزتحقیقاتی دانشگاهی واخنینگن کل زنجیره تولید و توزیع غذا شامل تجارت فراورده‌های کشاورزی، تولید محصئلات کشاورزی غیر‌غذائی، مسائل زیست محیطی و مسائل مبروط به نحوه استفاده از زمین را در بر میگیرد. مباحثی چون امنیت غذا، کیفیت غذا و جنبه‌های تفریحی-توریستی استفاده از محیط زیست اخیرا مورد توجه محققین این دانشگاه قرار گرفته است. در کنار تولید دانش پایه، دانشگاه واخنینگن منبع مهمی از دانش و علوم کابردیست. در این مرکز تاکید زیادی برروی فراهم نمودن ترکیب درستی از دانش علمی و مهارت علمی که منجر به شکوفائی خلاقیت در زمینه‌های مختلف می‌شود وجود دارد. به منظور تسهیل گردش اطلاعات بین دانشگاه و مراکز تحقیقاتی تحت پوشش این دانشگاه، مرکز تحقیقاتی واخنینگن طرحی را در دست اجرا دارد که تمامی گروه‌های درسی-تحقیقی، محققین و اساتید و دانشجویان همه در یک ساختمان عظیم و مدرن اسکان یابند.نخستین ساختمان این طرح در سال ۲۰۰۶ میلادی آماده بهره‌برداری خواهد بود. نهایتا، قابل ذکر است دانشگاه واخنینگن بصورتی فعال با سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از هلند ارتباطی مداوم داشته و مایل به گسترش دادن هرچه بیشتر آن است.ٔٔ ٔٔٔ

 

آمار اساتید و دانشجویان

پرسنل ۷،۰۰۰ نفر (شامل ۱۷۰ پروفسور تمام وقت) دانشجویان دکتری و فوق لیسانس ۵،۰۰۰ نفر دانشجوی فوق لیسانس در سال ۲۰۰۳: ۱،۳۳۹ نفر(شامل ۶۷۰ نفر دانشجوی خارجی) فارغ‌التحصیل دکتری در سال ۲۰۰۲: ۱۷۸ نفر (شامل ۹۱ نفر دانشجوی خارجی)

مقطع کارشناسی ارشد

دانشگاه واخنینگن رشته‌های مختلف و متنوعی را در مقطع فوق لیسانس به دانشجویان و علاقمندان عرضه می‌کند. زبان کلیه دروس انگلیسی میباشد. سال تحصیلی در این مقطع سپتامبر(شهریور) هر سال آغاز می شود. کل دوره فوق لیسانس مجموعا ۲ سال بوده و شامل ۱۲۰ واحد درسی می‌یاشد. هر واحد درسی بر مبنای ساعات تدریس سنجیده میشود. یک واحد درسی تقریبا معادل ۲۸ ساعت فعالیت آموزشی است. اغلب رشته‌های فوق لیسانس گرایشات و تخصص‌های ویژه‌ای را در بر می‌گیرد.

 وب سایت : http://www.wageningenuniversity.nl/nl

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد