مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

بابونه باغی یا بابونه رومی

؛ منتظر نظرات و انتقادات شما هستیم ؛

این گیاه نام علمی خود را از واژه‌ی یونانی کامائملوم به معنی «سیب بر روی زمین»‌گرفته است. در قرون وسطی به منظور خوشبو کردن هوا، کف اتاق را با این گیاه می‌پوشاندند. گیاه را به طور سنتی در کنار دیوارهای باغ و حیاط خانه و به جای چمن می‌کاشتند. وقتی گیاه لگد بخورد، بوی مطبوع آن همه فضا را پر می‌نماید. بابونه نیز مثل چمن از لگد خوردن صدمه نمی‌بیند. بابونه باغی برای مصریان باستان یک گیاه شناخته شده بود و آن را به الهه‌ی خورشدی تقدیم می‌کردند، زیرا بابونه را داروی همه دردها می‌دانستند. این نوع بابونه خواص مشابه نوع آلمانی را دارد و از گل‌های خشک یا تازه آن چای تهیه می‌کنند و برای رفع سوءهاضمه و سوزش معده می‌آشامند .


این گونه از بابونه آرامش بخش و تسکین دهنده درد می‌باشد. معمولا آن را مانند چای کیسه‌ای بسته‌بندی نموده و در دسترس قرار می‌دهند. برای دفع استرس و سردردهای عصبی و همچنین به عنوان نوشیدنی پیش از خواب چنانچه به بیخوابی دچار شوید، کاربرد خوبی دارد. بابونه یکی از اجزاء تهیه آبجوهای طبی نیز می‌باشد. «مانزانیلا» به معنی سیب کوچک، که نوعی نوشیدنی اسپانیایی می‌باشد، عطر خود را از بابونه‌باغی گرفته است. بابونه باغی یکی از اجزاء شامپوهای گیاهی را تشکیل می دهند. گل‌های خشک شده یا روغن اصلی آن وقتی به آب وان اضافه شود، بخصوص در مورد افرادی که از فشارهای عصبی رنج می‌برند، آرامش می‌بخشد. از گل‌های بابونه‌باغی اغلب در تهیه عطر استفاده می‌گردد .

زیستگاه طبیعی  :
گیاه بومی اروپای جنوبی می‌باشد و در سرتاسر اروپا و جنوب انگلستان بر روی خاک شنی و خشک مراتع و چراگاه‌ها می‌روید. بابونه‌باغی به دیگر نقاط دنیا هم برده شده و کشت گشته است. این گیاه در اروپای مرکزی نیز به شکل تجارتی کشت می‌شود. بابونه‌باغی را با شیوه گل‌کاری علمی پرورش می‌دهند و گونه‌های جدیدی را تولید می‌نمایند . 

 

مشخصات ظاهری :
بابونه‌باغی یک گیاه بادوام و کوتاه قد می‌باشد که بلندی آن از 30 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. ساقه بابونه‌باغی کرک‌دار و شاخه‌های آن خزنده می‌باشند. برگ‌های بابونه‌باغی نیز مانند برگ‌های بابونه‌آلمانی (وحشی) دارای بریدگی‌های عمیق و پرمانند می‌باشند، اما رنگ سبز متمایل به خاکستری و تا حدود بیشتر به پایین افتاده هستند. گل‌های شبیه گل آفتاب‌گردان با مرکز کله‌قندی و زردرنگ از اواسط تابستان تا اواسط پاییز بر روی ساقه‌های بابونه‌باغی ظاهر می‌گردند. رایحه بابونه‌باغی قوی‌تر از گونه بابونه‌آلمانی می‌باشد . 

  

منبع :

شرکت تعاونی دانش آموختگان کشاورزی قم

نظرات 1 + ارسال نظر
ش یکشنبه 17 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 13:48

]قا وبلاگ شما عالیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد