مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

مهندسی کشاورزی - زراعت

آموزش و ترویج تولیدات کشاورزی

بررسی دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مختلف دنیا

بررسی دانشگاهها و دانشکده‌های کشاورزی مختلف دنیا نشان می‌دهد که در بسیاری از آنها بویژه آمریکا و کانادا، مراکزی تحت عنوان خدمات شغلی یا کاریابی وجود دارد که همانند پلی ارتباطی میان دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان عمل نموده و ارتباط میان دانشگاه و بازارکار در این رشته تحصیلی را برقرار می‌نمایند. در این مطلب به تعدادی از این مراکز و خدمات قابل ارائه توسط آنها اشاره شده است.

1- دانشکده علوم کشاورزی و زندگی دانشگاه مدیسون  آمریکا:   

مرکز خدمات شغلی این دانشکده با نام اختصاری (CALS)، بعنوان پلی ارتباطی میان فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان عمل کرده و به فارغ‌التحصیلان کمک می‌کند که به جستجوی شغل مناسب و نیز توسعه شغلی خود بپردازند. بنیان‌گذاران این مرکز معتقدند که کلیه دانشجویان به هدایت شغلی نیاز دارند و باید مفهوم جستجوی شغلی فعال و نحوه مصاحبه با کارفرما در زمینه مشاغل مورد علاقه‌شان به آنها آموزش داده شود. این مرکز، خدمات خود را برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کارفرمایان انجام می‌دهد.

1-1- خدمات شغلی ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

منابع موجود در این مرکز و خدماتی که توسط آن ارائه می‌گردد، این امکان را به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌دهد که بتوانند مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی یا سایر مشاغل مورد علاقه خود را یافته و به آنان کمک می‌کند که ارزشها، علایق و مهارتهای خود را بشناسند.

این مرکز آموزشهای مختلفی از جمله: رزومه نویسی، نحوه نگارش نامه‌های استخدامی و چگونگی مصاحبه شغلی را به مخاطبین خود ارائه داده و به آنها کمک می‌کند که بتوانند دوره‌های کارورزی مورد نظر خود را بیابند. به طور کلی خدمات این مرکز را می‌توان در قالب موارد زیر خلاصه نمود:

1-1- 1- ارائه اطلاعات بیش از صدها شرکت و مؤسسه به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

1-1-2-  ارائه فهرست مشاغل موجود در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و سراسر کشور

1-1-3-  نگهداری اطلاعات شغلی هر دانشجو یا فارغ‌التحصیل در سیستم آن-لاین رزومه‌ها

1-1-4-  آموزش مهارتهای کسب و کار

با توجه به اینکه دارا بودن تجربه تخصصی و عملی، مهارتهای ارتباطی و قدرت تصمیم‌گیری از مهمترین عواملی هستند که کارفرمایان در استخدام یک فرد جدید به آن توجه دارند، این مرکز می‌کوشد تا با تدوین دوره‌های کارورزی، دانشجویان را برای شغل مورد ‌نظرشان آماده سازد. این دوره‌ها با توجه به نیازهای دانشجویان در دانشکده و به دو صورت پاره وقت و تمام وقت برگزار می‌گردد.

1-1-5-  معرفی دوره‌های کارورزی بین‌المللی

این مرکز به دانشجویانی که علاقمند به کسب تجربه‌های بین‌المللی هستند، سایت www.goingglobal.comرا معرفی می‌نماید. در این سایت اطلاعات روزآمد مربوط به 10.000 منبع برای یافتن شغل مناسب وجود دارد. همچنین اطلاعاتی در مورد مجوزهای کاری، مقررات مربوط به ویزا، هزینه اقامت، اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد، فرهنگ مردم، راهنمای رزومه‌نویسی و مصاحبه از طریق آن قابل دستیابی است که این مرکز امکان برقراری ارتباط رایگان با این سایت را در اختیار مراجعان خود قرار می‌دهد.

1-1-6-  برگزاری نمایشگاههای شغلی:

این مرکز، همه ساله دو نمایشگاه شغلی برگزار می‌کند. اولی در پاییز و دومی در بهار. در این نمایشگاهها افراد جویای کار می‌توانند با نمایندگان کسب و کارهای مختلف، صنعت، دولت و نهادهای اجتماعی که در رابطه با کارورزی و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی فعالیت می‌کنند، ارتباط برقرار نمایند.

1-1-7-  برگزاری کارگاههای آموزشی:

در هر ترم، کارگاههای آموزشی متنوعی نیز برای دانشجویان برگزار می‌شود که عبارتند از:

- رزومه نویسی

- نوشتن نامه‌های استخدامی

- نحوه مصاحبه شغلی

- جستجوی شغلی

- چگونگی شبکه‌سازی در نمایشگاههای شغلی

- اهمیت کارورزی

 این کارگاههای آموزشی به دانشجویان کمک می‌کند که هنگام ملاقات با نمایندگان شرکتهای مختلف در نمایشگاه شغلی، موفق عمل کنند.

1-1-8-  ارائه آمار مربوط به وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و حدود حقوق و دستمزد آنها جهت اطلاع جویندگان کار

1-2- خدمات شغلی ویژه کارفرمایان

1-2-1- انجام مصاحبه شغلی در محوطه دانشگاه: 

     این مرکز به کارفرمایان امکان می‌دهد که بتوانند با ثبت‌نام قبلی و زمان‌بندی خاصی که برای آنها در نظر گرفته شده است (یک روز کامل یا نصف روز)، به دانشگاه آمده و با افراد جویای کار مصاحبه نمایند. در این حالت، برای مصاحبه دو گزینه محتمل است:

- کارفرما و کارجو برای اولین بار و بدون وجود پیش زمینه ذهنی با یکدیگر ملاقات می‌کنند

- کارفرما قبلاً رزومه افراد را مطالعه کرده و تنها با افرادی که از میان آنها برگزیده، مصاحبه می‌نماید

1-2-2- برگزاری نمایشگاههای شغلی در محوطه دانشگاه:

برگزاری اینگونه نمایشگاهها یک فرصت بی‌نظیر برای کارفرمایان فراهم می‌کند تا بتوانند مستقیماً با دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که در جستجوی گذراندن دوره کارورزی مناسب یا شغل تمام وقت هستند، ملاقات داشته باشند.

از دیگر خدمات این مرکز این است که کارفرمایان و دانشجویان می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی این مرکز ثبت‌نام نموده، با همدیگر ارتباط برقرار کنند و به تقویم زمانبندی فعالیتهای مرکز نیز دسترسی داشته باشند (رمز عبور و شناسه کاربری باید از مرکز دریافت گردد).

منبع : http://www.jobportal.ir

ادامه مطلب ...

اصلاح مقاومت به خشکی در گیاهان زراعی

تنش خشکی مانع از تظاهر کامل پتانسیل ژنتیکی گیاهان زراعی می شود و از اینرو موجب کاهش تولیدات کشاورزی می گردد. در مقاومت به خشکی سه مکانیزم دخالت دارند که عبارتند از فرار از خشکی، اجتناب از خشکی و تحمل به خشکی. صفات مختلف مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی باعث ایجاد مقاومت به خشکی می شوند. نحوه توارث (تک ژنی و چند ژنی بودن) و نوع عمل ژن (افزایشی و غیرافزایشی بودن) در صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی متفاوت است. با این حال، ژنهای مسؤل بیوسنتز انواع مواد محلول سازگار (compatible solutes) شناسایی و از موجودات مختلفی همچون گیاهان، مخمر، موش و انسان همسانه سازی (کلون) شده اند. روشهای اصلاحی مختلفی برای مقاومت به خشکی وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند. در هر برنامه اصلاحی وجود روشهای کارآمد برای شناسایی و انتخاب ژنوتیپ های مناسب ضروری می باشد. شناسایی و انتقال ژنهای مسئول بیوسنتز متابولیت های متعددی همچون پرولین، ترهالوز، و پلی آمینها از موجودات مختلف به گیاهان زراعی از طریق مهندسی ژنتیک بطورموفقیت آمیزی صورت گرفته است. به عنوان مثال، ژن hva1  جو که مسئول سنتز پروتئین های فراوان در اواخر دوره جنین زایی (Late embryogenesis abundant proteins) می باشد از طریق روش انتقال تصادفی (shotgun) به برنج منتقل شده و منجر به تولید برنج تراریخت گردیده است. فقدان یک رهیافت تلفیقی و روشهای دقیق غربال کردن، دانش کم درباره اساس ژنتیکی مقاومت به خشکی،  همبستگی منفی بین مقاومت به خشکی و عملکرد، و نبود ژنهای مناسب برای تولید گیاهان تراریخت از عوامل اصلی محدود کننده اصلاح ژنتیکی مقاومت به خشکی  می باشند. در برنامه های تحقیقاتی آینده برای مقاومت به خشکی لازم است موارد زیر لحاظ شود:  جستجو برای یافتن تنوع ژنتیکی وسیع در صفات مرتبط با مقاومت به خشکی، انتقال همزمان چندین ژن از طریق روشهای اصلاحی متداول یا مهندسی ژنتیک، استفاده از تکنیک  RNA ناهمسو ، ارزیابی پلی پپتید های القاء شده در شرایط تنش خشکی واستفاده از یک رهیافت تلفیقی.

            خشکی در واقع یک رویداد هواشناختی است که با عدم وقوع بارندگی در یک دوره زمانی همراه می باشد، دو‌‌‎‎ره ای که به اندازه کافی بلند است تا باعث تخلیه رطوبتی خاک و تنش کمبود آب همراه با کاهش پتانسیل آب در بافتهای گیاهی گردد. اما از دیدگاه کشاورزی، خشکی عبارت است از ناکافی بودن مقدار و توزیع آب قابل استفاده  در طی دوره رشد گیاه که این امر موجب کاهش بروز توان کامل ژنتیکی گیاه می گردد. خشکی عامل اصلی محدود کننده تولیدات کشاورزی می باشد که گیاه را از رسیدن به حداکثر توان محصولدهی باز می دارد . اثر خشکی بر عملکرد و درآمد نهایی زارع کاملا شناخته شده است. اغلب گیاهان زراعی بویژه در طی دوره گلدهی تا نمو بذر به تنش کمبود آب حساسند. حتی گیاهانی مانند ارزن دم روباهی، سورگوم و لوبیا چشم بلبلی نیز  که در نواحی خشک و نیمه خشک کشت می شوند در مرحله زایشی تحت تاثیر تنش خشکی قرار می گیرند.

 در کشاورزی، مقاومت به خشکی عبارت است از  توانایی یک گیاه زراعی برای تولید محصول اقتصادی با حداقل کاهش عملکرد در شرایط تنش نسبت به شرایط بدون تنش. برای اینکه متخصص ژنتیک بتواند ژنوتیپ های برتر را از طریق روشهای متداول اصلاح نباتات و یا با استفاده از بیوتکنولوژی اصلاح نماید لازم است درک درستی از اساس ژنتیکی مقاومت به خشکی داشته باشد.

 

منبع :اباذر رجبی، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند، کرج

ادامه مطلب ...